Waarom debatteren ?

Je wil betrokken leerlingen, leerlingen die nadenken, kunnen onderbouwen wat ze beweren, met zelfvertrouwen voor zichzelf gaan staan én zich kunnen inleven in een ander. Kortom je wil wat toevoegen als leerkracht.

Als hier ja tegen zegt, zeg je ja tegen debatteren. Debatteren is een manier waarop het belangrijkste wat je je leerlingen wil leren samen komt op een geweldig leuke manier. Het mooie is, elke leerling heeft er iets aan op haar of zijn eigen niveau. Zonder dat jij als leerkracht tijd kwijt bent aan administratie en papierwerk.

Met debatteren werk je met leerlingen in het moment. Je leert zien waar hun volgende stap in hun ontwikkeling is en draagt daaraan bij, direct in de les, want dáár leer je tenslotte als leerling en draag je bij als leerkracht.

Debatteren klinkt elitair en ja, het wordt vooral beoefend op gymnasia en havo en vwo. Dat is jammer, want van deze leerlingen kan je verwachten dat ze het toch wel redden in de maatschappij.

Juist leerlingen op de basisschool en het VMBO en MBO hebben enorm veel baat bij debatteren. Als je op de basisschool al leert voor je mening te gaan staan, je in te leven in de mening van de ander en die kan tolereren dan geef je als leerkracht leerlingen werkelijk een basis.

De grootste groep in onze samenleving hebben een VMBO- en MBO-opleiding gevolgd. Is het niet enorm belangrijk dat zij de tools in handen krijgen om hun stem te laten horen en te vertellen wat zij te zeggen hebben?